Mentsük meg a méheket és a gazdákat!

„Mentsük meg a méheket és a gazdákat!”

Ezzel a szlogennel szólítja meg a felelősen gondolkodó állampolgárokat az EU szintű kezdeményezés, melyhez helyi csoportunk is csatlakozott.

Zengőlégy faj (Fotó: Kónya Máté)

Ha méhek, akkor méz… ami nagyon ízletes és egészséges táplálék az emberek számára (is), de ennél sokkal többet tesznek értünk ezek a rovarok! Ők azok, akik sok más rokonukkal együtt elvégzik a termesztett növények megtermékenyítését, aminek köszönhetően azok táplálékul szolgáló terméseket képesek hozni. Élelmiszereink jelentős részét rovarmegporzású növényekből nyerjük, tehát ha szeretnénk, hogy unokáink tudjanak majd táplálkozni hozzánk hasonlóan, akkor a beporozók védelmének jelentősége egyértelmű!

Házi méh (Fotó: Tarjáni Stella)

De miért fontos ez az ügy a természetvédelem szempontjából?

A beporzást végző rovarok a természetes ökoszisztémák kihagyhatatlan elemei. Nélkülük a táplálékhálózatok alapját képező termelő szervezetek, a növények jelentős része nem képes fennmaradni. A modern mezőgazdaság velejárói, úgymint a szintetikus növényvédő szerek használata, az óriási kiterjedésű monokultúrák további terjeszkedése és ezzel együtt a természetes élőhelyek folyamatos eltűnése azonban komoly veszélyt jelentenek a beporzók számára is.

Fontos hangsúlyozni, hogy ez a problémakör korántsem csak a méhekre vonatkozik! A háziméh és a vadméhfajok mellett lényeges szerepet játszanak a beporzásban a poszméhek, nappali és éjszakai lepkék, legyek, de rajtuk kívül bogarak, poloskák, egyes darázsfajok is kiveszik a részüket a növények megporzásában.

A beporzó rovarok mennyisége már most is töredéke a korábbinak és számuk napjainkban is csökken. A folyamat megállítása létfontosságú, ha meg akarjuk őrizni a még meglévő természeti környezetet, és ha szeretnénk, hogy utódaink is változatosan étkezhessenek, vagy megihassanak egy csésze kávét. Mostanra egyértelművé vált, hogy szükség van a mezőgazdaság természetkímélő modelljének kialakítására, melyet a következő részcélokon keresztül lehet megvalósítani:

- A szintetikus növényvédő szerek fokozatos kivonása az EU mezőgazdaságából 2035-ig.

- A természetes ökoszisztémák helyreállítása a mezőgazdaságra használt területeken.

- A kisüzemi, diverzifikált és fenntartható gazdálkodási formák támogatása.

Földi poszméh (Fotó: Szitta Tamás)